6. Vragen (1)

 

Iemand opende mijn blog en constateerde dat zij niet in een stemming was voor “moppen”.  Dat kan ik me wel voorstellen, dus ik hoop maar dat een volgende lezing haar niet zal teleurstellen. In aansluiting daarop vraag ik mij nu af of er verschil is tussen een mop en humor en zo ja, waarin ze verschillen.

Mijn antwoord is dat beide vormen je aan het lachen willen maken, en dat humor, in de vorm van gezegden en absurd lijkende maar reële situaties. méér omvat. Bijvoorbeeld nadenken over de oorsprong van een ogenschijnlijk misverstand of een onjuist woordgebruik.

Wat vinden mijn lezers hiervan?  Als deze voorbeelden aanspreken, heb ik nog een paar.

– Wat doen weekdieren in het weekend?

– Houden ze in een theefarbriek koffiepauze?

– Waarom geeft een antwoordapparaat nooit antwoord als ik iets vraag?

– Waarom neemt er altijd iemand op als je een verkeerd telefoonnummer gedraaid hebt?

+ + +

 

15 thoughts on “6. Vragen (1)

  1. Een mail is in de maak… Vandaag even niet, want ik wil er tijd voor nemen, en vanavond komen 24 nazaten (dat zijn zij die dicht bij ons wonen, minder dan de helft van het totale bestand) voor een familiefeestje. Zij nemen de organisatie op zich, dus ik hoef alleen een paar tafels te dekken en klapstoelen aan te dragen. Serviesgoed wordt gehuurd, dus geen afwas- en opberggedoe, een opluchting.
    Tot snel, nogmaals dank voor je bereidwilligheid!

    Liked by 1 persoon

  2. daar krijg ik geen spijt van….. dit aanbod hebben velen al gehad, en aangenomen dan wel afgewezen…. het is het leukste om te doen, iemands blog stylen… vind ik, is mijn nr.1 hobby als ik thuis zit (vaak noodgedwongen)…
    Ik probeer altijd de persoonlijkheid van de blogeigenaar zoveel mogelijk te benaderen….vraag maar aan Plato, die weet dat wel, er zijn meerdere blogs in weblogland die een layout van mijn hand dragen 😉

    Je woont inderdaad niet naast de deur…. maar ik begrijp wel dat je Drenthe wilt bekijken… het is 1 van de meest veelzijdige provincies van dit land, alleen al op natuurrijkdommen-gebied. Natuurlijk ken ik Uffelte 😉 Ik ken jouw woonland niet, kan daar dus niets over zeggen in de zin van vergelijkingen of zo dus wat dat betreft doe ik het er dan maar zwijgend toe 😉

    En verder….nogmaals, je bent welkom in mijn mailbox, anytime ….ik zie het wel…bereid jij je maar vast voor op een (mini-)vragenvuur want tja, zoals al geschreven, ik probeer de persoonlijkheid van iemand zoveel mogelijk te benaderen bij het maken van een layout dus dan wil ik wel het eea weten…. maak je geen zorgen, ik zal niet je pincode vragen *grijns* want jouw pas willen jatten is natuurlijk zinloos, tenzij ik van te voren nog onzichtbare telescooparmen krijgen maar dat zal wel niet

    Liked by 1 persoon

  3. Als het humor is om te lachen, vind ik een mop leuk. Maar dan moet het wel geestig zijn, grappig, of anderszins een kwestie van iemand op het verkeerde been zetten met de tongue in cheek (of iets dergelijks). Flauwe humor vind ik soms ook lollig. Nou, ga d’r maar aan staan 😉

    Like

    1. …”Flauwe humor vind ik soms ook lollig…
      Een grijs gebied met persoonlijke grenzen. Heb je wel eens gelachen over een mop die je later flauw vond – of andersom?

      Leuk onderwerp. Wat is humor eigenlijk? Zijn onze reacties afhankelijk van onze stemming? Komt het niet geregeld voor dat de een zijn schouders ophaalt over iets geestigs waar een ander hartelijk om kan lachen, ook als hij die grap maanden of jaren later hoort of leest?
      Een voorbeeld zijn televisie- en vooral radioprogramma’s waarin moppen worden gevolgd door een kunstmatige, op tape opgenomen, lach waarmee ik het lang niet altijd eens ben.
      Een ander moeilijk punt vind ik ook het, subjectieve, verschil tussen ironie en sarcasme. –

      Like

  4. Gelukkig hoeft het niet op rijm te zijn zoals deze invitatie. Ik neem ‘m in dank aan, alvst vooruitlopend op iets waar ik het een en ander voor aan moet bewerken om het ook voor anderen leesbaar te maken… –

    Like

  5. Zonder mij in de humor discussie te begeven (volgens Bomans was humor: ‘overwonnen droefheid.’) constateer ik hier met plezier dat bij koppie-op de kop er af is, d.w.z. de start was goed en koppie-op bevindt zich nu in de vaart der bloggenden.
    Goede vaart en dat ge maar veel goede virtuele havens mag aandoen.

    Like

    1. Over die diepzinnige omschrijving van humor moet ik nadenken – al zou het allen maar zijn omdat hij van Bomans is. Ik kan hem (de omschrijving) namelijk moeilijk op mezelf toepassen, want in feite heb ik in mijn leven vrijwel geen droefheid gekend, humor daarentegen wél.
      Ik hoop dat Jouw wensen voor een behouden vaart mij naar interessante havens zullen sturen! –

      Like

      1. Ik denk dat Bomans hier met name refereert aan de Joodse humor die inderdaad iets heeft van vrolijkheid gebaseerd op eeuwenlang verdriet (en nog steeds het koppie uit de kuil).
        Anderen omschrijven humor weer anders, dus het kan meer dan één kant op.
        Ik zou zelf geen sluitende definitie weten, maar ik vind één ding wel fijn van humor: het relativeert en dat vind ik fijn, vooral als ik denk aan al die zwaargewichten die de ernst van het leven zo zeer hebben geadopteerd dat ze er topzwaar van zijn geworden.

        Ik heb hier al heel veel succes gehad met die k-mail. Alleen één persoon zei droog: oh, en moet ik nu lachen, was het een mop. Oh, aha!!

        Liked by 1 persoon

  6. …als ik ook iets zeggen mag…
    Melody, bijna zou ik zeggen, het is een morele verplichting! Een van de grootste attracties van blogs vind ik juist de impliciete uitnodiging aan de lezers om in de pen te klimmen en commentaar te leveren zonder permissie te vragen. In feite hangt het verdere bestaan ervan af. Als na drie dagen, of een maand al naar gelang het geduld van de blogger, niemand reageert, wat heeft het voor zin om ermee door te gaan?
    Met jouw reactie ben ik dus zeer in mijn nopjes; om te beginnen, die presentatie hindert mij ook, maar ik ben er nog niet achter hoe ik die onnodig grote gekleurde vlakken kan vervangen. Plato vertelde mij dat jij grote blog-ervaring hebt; misschien heb je een suggestie? En zo mogelijk in één moeite door, kun je mij de weg aangeven om een parallel blog (onder dezelfde naam) aan te maken? Voor spaans, en ook een voor engels. Ergens heb ik eens een site gezien met een vlaggetje waarop je alleen hoeft te clicken [klikken heeft zo’n onprettige bijsmaak] om in een afdeling te komen in die andere taal.

    Wat versta je onder ‘geen gevoel voor humor’? Dat je je niet geroepen voelt om moppen te vertellen? Laat dat zo zijn, maar je waardeert goochelen met de taal, daar zit toch net zo veel humor in? Het beste compliment lijkt ook mij de verzuchting: waarom ben ík daar niet eerder opgekomen!
    Ik zal letten op sarcastische uitingen van je – zo mogelijk niet in je dialect (in welke streek wordt dat gesproken? –

    Like

    1. Hallo …wat een fijne tegenreactie, dank je wel!

      Als ik het goed heb begrepen ben je een beginnend blogger… nou kan ik wel allerlei stappen hier in een reactie gaan uittypen maar het lijkt me handiger dat je me een mailtje stuurt…. dan kan ik daar in alle rust en zo uitgebreid mogelijk op reageren…. is het voor jou ook makkelijker terug te vinden ipv de reacties per blogpost na te moeten zoeken.

      En ja,,,ik blog sinds 2003, heb zelfs als vrijwilliger en later in een betaalde functie voor een weblogprovider gewerkt…dus ik weet er best wel veel van ….schreef ze met schroom want zichzelf verkopen is niet 1 vh kwaliteiten *grijns*

      mel62ko@gmail.com …. u bent welkom! Ik leg het je graag allemaal uit, kom maar op met je vragen 😉

      Ik ben een geboren en getogen Groningse die sinds 8,5 jaar op Drents grondgebied woont.

      Liked by 1 persoon

      1. Dank “Mel62”, voor het mailadres; ik heb het genoteerd en zal het volgende week gebruken. Hoop dat je er geen spijt van krijgt, de deur zó open te houden. Goed bedacht om dit apart te houden van de blogpost.
        Behalve een keer een werkbezoek aan Delfzijl ken ik Groningen niet; uit een paar weekeinden in Uffelte (bekend? daar hebben familieleden een vacantiehuis) zou ik graag wat meer van Drente willen zien. Vanuit mijn woonplaats in Argentinië kan ik dat niet eentweedrie doen. Maar ik blijf doortellen, misschien lukt het na viervijfzes.
        Nog een fijne zondag!

        Dick Bär

        Liked by 1 persoon

  7. Alhoewel ik van humor in welke vorm dan ook gespeend ben kan ik dat van anderen vaak wel waarderen….. taalgrapjes zijn favoriet, ik kan ze niet zelf verzinnen maar soms als k anderen hoor dan denk ik, waarom kom ik daar zelf niet op? Aan de andere kant kan ik enorm sarcastisch uit de hoek komen, maar vaak het best in mijn dialect, ik ben dan wel gevat en heel rap van tong.

    Hoe dan ook…. kom maar op…

    ps…als ik ook iets mag zeggen…. Als men jouw blog opent ziet men grote blauwe vlakken met alleen maar titels van berichten… Dat vind ik zo ontzettend jammer want als ik jouw blog niet nav de promotie door Plato had geopend, maar tijdens het surfen voorbij was gekomen had ik zeker niet verder geklikt….. Je schrijft zo leuk, dus dat mag best ‘meer’ mensen bereiken, ook zonder promotie… .

    Like

Geef een reactie

