10. Dierentuinen, gevangenissen?

In een reactie op een blogpost waarvan ik me de auteur noch de datum herinner, vertelde Plato (niet de Griekse maar de Zaanse filosoof) over een bezoek aan Burger’s Dierenpark, en vroeg naar onze opinie over dierentuinen.  Misschien wat laat, wil ik daar op ingaan.

Kortgeleden las ik over een incident in de dierentuin van Cincinnati. Een vierjarig jongetje  was op de een of andere manier in het domein van een gorilla terechtgekomen. Op youtube  [ http://www.bbc.com/news/world-us-canada-36407643 ] is e.e.a. te zien, dat aanleiding heeft gegeven tot het doodschieten van de gorilla. Afgezien van de twijfel dat het leven van het knaapje op het spel stond  (de video toont geen aggresiviteit van de reus tegenover een levend poppetje), was een kogel met verdovingsmiddel niet een betere oplossing geweest? Maar blijkbaar zou de uitwerking niet snel genoeg zijn geweest.

De week tevoren waren in een dierentuin in Chile twee leeuwen doogeschoten omdat een man in hun kooi was gestapt Tussen haakjes, het schijnt een zelfmoordpoging te zijn geweest. Voor een sneltrein springen, daar kan ik bij wijze van spreken nog inkomen, want dat moet in anderhalve seconde zijn afgelopen, maar tussen leeuwen kan dat wel eens heel lang duren – wat een onmeetbare wanhoop om zo’n dood te kiezen! Een onderwerp op zichzelf.

Uit reacties in de pers blijkt een groeiend verzet tegen dierenparken; het schijnt dat ze over het algemeen steeds slechter onderhouden worden. Zoals bijvoorbeeld juist nu die van Mendoza, Argentinië. Mijn zoon en zijn familie wonen er, we zijn er een paar keer geweest. Met veel genoegen, want het  is een prachtige tuin, op diverse niveus, tegen een heuvel aangelegd met veel leefruimte en opvallend weinig dieren in hokken. Op een beperkt terrein (circa 50 hectare), het idee van een safaripark dus. Maar begin dit jaar zijn in een maand tijd twintig dieren doodgegaan, en  eerder tientallen meer. Nu is dan de bom  gebarsten, en naar aanleiding van deze sluiting gaan ook veel stemmen op die pleiten voor meer respect voor de dieren, en dus het afschaffen van dierentuinen.

Traditioneel zijn dierentuinen een onderhoudende en leerzame instelling, ik heb er dan ook een gunstige mening over, die nu aan het wankelen is gebracht. Hoe denken jullie, en vooral uitgesproken liefhebbers zoals Melody, hierover?

8 thoughts on “10. Dierentuinen, gevangenissen?

  1. 😉 Dat was bij mij….. in deze post: http://melodymusic.nl/we-300-70/

    Ik ben inderdaad een ‘uitgesproken liefhebber’ van dierentuinen maar niet ongenuanceerd.

    Aan de ene kant zou ik willen dat ze niet hoefden te bestaan, dat elk dier veilig en wel vrij zou kunnen leven.
    Echter…. de mensheid is op en top egoïstisch en een deel daarvan ook nog eens volledig gericht op hun bijgeloof. En ten gevolge daarvan zijn al vele diersoorten uitgestorven en is de lijst met die diersoorten die enorm bedreigd worden in hun voortbestaan nog steeds heel erg groot.

    Dus aan de andere kant vind ik het goed dat er dierentuinen bestaan, als wij het onze kinderen en kindskinderen niet leren wie dan wel? Wij hebben daarin een grote verantwoordelijkheid.

    Ik bezoek zeer vaak dierentuinen, de Nederlandse natuurlijk met name maar de afgelopen jaren heb ik in Estland, Duitsland en België ook dierentuinen bezocht en kon ik tot mijn grote vreugde constateren dat dierenwelzijn een steeds belangrijkere plaats inneemt bij de mensen die dierentuinen leiden en dieren verzorgen. Denk alleen maar eens aan de term ‘verrijking’ waaraan men nu al wereldwijd in alle dierentuinen aandacht besteed.

    Natuurlijk is er nog heel veel voor verbetering vatbaar maar we kunnen nou eenmaal niet van 0 naar 100 binnen enkele tellen, veranderingen vergen tijd naast veel inzet en die verandering begint bij de wijziging van denkpatronen.

    Kortom… ik ben voor dierentuinen maar absoluut tegen die mensen die zich willen verrijken ten koste van dierenlevens.

    Liked by 2 people

  2. Ik was in Blijdorp toen ze Bokito verdoofde en terug naar zijn verblijf brachten. Hij werd beroemd en dat zou elk dier moeten worden. Sorry ik heb geen respect voor zielige moeders.

    Like

  3. Draai het eens om?
    Stel dat de dieren “die wij zo hoog in het vaandel dragen” ons in mensentuinen gevangen hielden?
    Dit bericht is geschreven door een anti dierentuin figuur!
    Hulken lopen ook vrij rond!

    In Annapalowna is een dierentuin voor beesten die niet meer terug gezet kunnen worden in hun eigen habitat.

    Liked by 1 persoon

  4. Helaas is het zo dat wanneer je de dierentuinen opheft en de dieren gewoon in de natuur laat leven, de dieren het slachtoffer worden van kwaadwillende mensen OF het gewoon moeten afleggen tegen de oprukkende maatschappij van de nooit genoeg hebbende mens.

    Ik ben om die reden voor dierentuinen mits goed onderhouden en mits de dieren zo vrij mogelijk worden gehouden. Het is educatief (hard nodig) en er zijn fokprogramma’s die er voor zorgen dat dieren niet uitsterven. Gelukkig is de tijd van de gekooide dieren voor een deel verleden tijd. Want dat was vreselijk.

    Ik denk wel eens: zou het niet rechtvaardiger zijn als mensen zichzelf hielden in reservaten en dat dieren daarbuiten gewoon hun gang konden gaan. Want wij hebben dan wel een hoger IQ maar daarmee zijn we nog niet automatisch wijzer.

    Liked by 2 people

  5. Terugkijkend op mijn jongere jaren, realiseer ik nu weer dat ik me toen ook al onbehaaglijk voelde in circussen, dierenparken enz, waar opgesloten dieren ons op bevel moesten amuseren en tentoongesteld werden. Ik denk dat nu de tijd rijp is voor opheffing van deze instellingen en er meer respect gegeven zal worden aan dieren.

    Like

    1. Leuk dat je meedoet, Joyce!
      Zouden in circussen ook steeds minder dieren optreden? Het is te hopen. “Respect voor dieren” is er alijd wel geweest, maar er nooit zo op gehamerd als nu. Beter laat dan nooit. –

      Like

Geef een reactie

