12. MIJN GROOTVADER’S KLOK (slot)

Want wat had hij ontdekt? In de tijd dat de klok in elkaar werd gezet, gebruikte men aldaar een andere tijdrekening. Gedurende die eerste dagen bij ons was er blijkbaar geen verschil met de huidige telling, maar op de dag van het mankement was een aanpassing van zijn kalender noodzakelijk geweest.

Mijn grootvader leeft niet meer, en ik behoud de klok als een dierbare relikwie. Het tik-tak is weer heerlijk rustgevend (vooral in de winter, bij een knetterend haardvuur), en de hemellichamen bewegen zich met de voorgeschreven nauwkeurigheid, maar de dagen en uren komen overeen met die van zijn eigen tijdbepaling. Overigens zal deze straks, heel even, wederom met de onze samenvallen. Over veertienhonderd tweeënzeventig jaar, en wel op 29 februari. Valt op een dinsdag.

[ Naschrift: Deze geschiedenis dateert van 1984. De klimaatveranderingen die zich inmiddels aan het voltrekken zijn, zullen wellicht de mens dwingen om wéér een andere tijdrekening in te stellen. Dan wordt het dus níet een dinsdag, en ook niet het jaar 3456. ] .- .

* * *

6 thoughts on “12. MIJN GROOTVADER’S KLOK (slot)

  1. Een waargebeurd verhaal dus. Ik vond het geweldig.
    Kun je ook nog iets vertellen over het land van herkomst?
    Want ik kan me maar niet bedenken over welke tijdrekening
    het hier gaat.

    Like

    1. Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest, Plato. Als het werkelijk was gebeurd, dan had mijn fantasie niets hoeven te doen! De tijdverschillen die mijn grootvader berekende, waren puur theoretisch en alleen verklaarbaar uit het bestaan van Pangaea, het supercontinent dat is verdwenen toen de continenten uit elkaar begonnen weg te drijven, miljoenen jaren geleden.
      In ernst: zo’n klok, met gleufjes in de wijzerplaat die de stand van de Zon, de Maan aangaven en nog iets anders, herinner ik me niet, de dierenriem aan de buitenrand, een meter+ lange klepel en een welluidende gongslag, stond in de gang van het kosthuis waar ik twee jaar lang zo’n tien keer per dag ben langsgelopen. Zelden zónder een minuutje ervoor te blijven staan kijken en luisteren. Geen wonder dat hij mij ook later bezighield!

      Like

    1. Blij dat jij deze klok ook een plaats in een mueseum waard vindt, Ria! Wie weet of iemand er nog ruimte voor zal maken, de meeste gebouwen staan nú al propvol oudheden…. .-

      Like

    1. …. jammer dat ik er om die tijd niet meer zal zijn
      Fijn dat je het een schitterende geschiedenis vindt. Zouden er over veertig generaties nog koningen zijn die ze vastleggen?! .-

      Like

Geef een reactie

