15. DOORDENKERTJES

De Afrikaanse beheerder van een blog dat ik volg (vuurklip.wordpress.com) zet af en toe zijn lezers tot nadenken en dóórdenken. Wellicht vinden jullie het ook amusant om die rubrieken te bekijken; hij noemt ze “Raai Rai Riepa!” en “Blokkiesraaisels”.

Ik kan vuurklip daarin niet nadoen, maar wil wel iets laten zien dat ik al sinds jaren genoteerd heb staan als merkwaardige woorden, bijvoorbeeld die bestaan uit twee tegendelen of twee veel op elkaar lijkende begrippen. Ik heb er verder niets mee gedaan, maar heb nu iets bedacht.

De grap is, een woord te vinden dat overeenkomt met een cryptische omschrijving. In de tekst behoort een verband te bestaan tussen de woorden (en eventueel een synoniem) op zichzelf, en figuurlijke en dubbele betekenissen of gezegden waarin ze worden gebruikt. Het is niet zozeer een kwestie van raden alswel van connecties zien. Ik heb nog wel meer opgaven maar niet zoveel, dus geef ik om te beginnen geen voorbeelden. Probeer het maar, succes!

  1. De laatsten zullen de eersten worden. 

2. Zowel binnen- als buitenshuis: opgeruimd staat netjes.

 3. Twee zangstemmen die een vulkanisch gesteente vormen.

Ik wacht zonder smart maar met belangstelling op oplossingen en/of commentaar op deze laatste dag van de maand en op de rand van het nieuwe semester.  .-

 

9 thoughts on “15. DOORDENKERTJES

  1. Dik, misschien ken je het boek al. Ik doel op dat boek van Hugo Brandt Corstius: Opperlandse taal- en letterkunde. Heerlijk om te lezen en vol bewondering te neuzen in al die prachtige vondsten.

    Like

    1. Opperlands! Kostelijke uitvinding. Ik heb er een aantal losse aantekeningen over. Het boek kende ik niet; moet interessant zijn, dank voor de tip. Het is op het internet beschikbaar als pdf bestand, maar wie gaat 400+pagina’s op een huiscomputertje uitprinten? Het meest practische zal zijn, het van tijd tot tijd door te bladeren. Brandt Corsius, een wél bekende naam, maar nooit iets van hem gelezen. .-

      Like

  2. Hmmmm ga jij een poging wagen mijn hoofd nog harder te laten werken? Grinnik

    1) Zijn
    2) Schoon
    3) Basalt

    En ik ga natuurlijk ff kijken op die log die je benoemt…

    Like

    1. Melody, je hoofd hoeft niet hárder te werken, alleen anders.
      Met het geven van de oplossingen wou ik een paar dagen wachten om lezers die niet eerst reacties gaan lezen, de gelegenheid te geven om mee te doen.

      Nu besef ik dat er iets aan de opgave ontbreekt, namelijk het aantal letters van elk gezocht woord. Hierbij alsnog:
      1. = 14 letters
      2. = 15 letters
      3. = 6 letters
      In jouw geval, # 3 heb je goed; wil je # 1 en 2 nogmaals proberen? In verband met dat vinden, kan ik niet nalaten, Johan Cruyff te citeren: “Je ziet het pas als je het dóórhebt”. .-

      Like

      1. *schaterlach* ….. ’t is dat ik weet waar jij je bevindt…. tenminste, ervan uitgaande dat je daarover niet gelogen hebt…. maar anders zou ik je ervan kunnen verdenken dat jij de therapeut bent bij wie ik al weken in behandeling ben want jou eerste zin heeft hij al een paar keer uitgesproken, weliswaar niet met die naam beginnend 😉

        Het citeren van JC heeft weinig effect. Het enige dat ik van die man erken is zijn talent maar verder heb ik niets met hem, nooit gehad ook.

        FF krakende hersenketelpannetjes….
        1) vooraanstaande
        2) ordentelijkheid

        Like

    1. Vuurklip: Leuk dat je meedoet. Ik blijf mij verblijden over deze uitwisseling; ieder gebruikt zijn eigen taal en wordt toch goed begrepen!
      Hoe zal ik nu op jouw inzending antwoorden, weet het niet goed. Ik wilde een paar dagen mee wachten met het geven van de juiste woorden, omdat andere volgers van dit blog ze dan zouden kunnen zien voordat zij zelf erover hebben nagedacht.
      Hierbij completeer ik alsnog mijn opgave met het aantal letters van de juiste woorden:
      1. = 14 letters
      2. = 15 letters
      3. = 6 letters
      # 3 heb je correct gevonden; misschien wil je andere twee nog eens proberen? Met “voorlaatst” ben je in de goede richting; het precieze woord is nóg leuker!

      Like

    1. Er is (nog) niets te vrezen, Myriam! Waarom zouden we ons haasten? Ik wil een paar dagen wachten om de oplossing bekend te maken, want als iemand eerst de reacties zou gaan lezen, zou ik hem de satisfactie ontnemen, het antwoord zelf te bedenken. Dank voor je inbreng! .-

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

