18. Muzikale Beleefdheden

Vandaag kwam een muzikaal intermezzo in me op.

Hieronder volgt een link naar een concert op YouTube. Het gaat niet zozeer om de muziek zelf (het pianoconcert van Edvard Grieg). Mijn lezers mogen natuurlijk de video in zijn geheel bekijken/beluisteren – liefhebbers van klassieke muziek zullen het vermoedelijk zonder verdere aanbeveling doen, maar op dit moment vraag ik alleen jullie aandacht voor het begin en het einde.

Er zijn (gelukkig heel weinig) concertsolisten die het podium opkomen, een of meer diepe buigingen maken voor het publiek, en zich aan de piano zetten om te spelen. De meeste artiesten geven de eerste violist(en) de hand of een handkus en buigen dan voor het publiek. De vertolkster op deze verfilming (Alice Sara Ott) echter is een van de weinigen die de, voor mij bijzondere, beleefdheid begaan om ook eerst het orkest te begroeten, respectievelijk te bedanken en dan pas de zaal. Dit is te zien, zowel in de eerste 15 seconden, als in de episode van 31:05 tot 31:15.

Vinden jullie het ook belangrijk dat een solist ook het orkest betrekt in de groet? Zij hebben elkaar achter de schermen al ontmoet, en het is dus geen formele begroeting, maar een hernieuwde uiting van wederzijds vertrouwen op de gezamen­lijke tocht door die duivelse partituren. Het feit, samen een compositie tien keer succesvol te heb­ben uitgevoerd, garandeert nog geen welslagen op het elfde concert. .-

 

4 thoughts on “18. Muzikale Beleefdheden

  1. Goeiendag, wat een muzikale ervaringen! Een vriend van me speelt verdienstelijk accordeon. In zijn jonge jaren heeft hij meermalen op privé-feestjes zijn zakgeld vermeervoudigd door met pakkende deuntjes de mensen naar de dansvloer te leiden.
    Van het euphonium had ik niet eerder had gehoord. Wikipedia vertelt me dat hij behoort tot de tubafamilie, waarvan ik ook niets weet. De bugle kende ik wel,uit het vrolijke liedje dat ik in een of ander groep leerde zingen, Marching through Georgia, dat begint met “Bring the good old bugle boys, we’ll sing another song”.

    Like

  2. Helemaal mee eens…… ik heb zelf jaren muziek gemaakt en met solisten gespeeld, geen van hen deed wat jij hier benoemt….
    Ik vind het een prachtig betoon van respect want een solist schittert in zo’n samenspel mede door zijn/haar achterban… zo vind ik trouwens ook dat dirigenten wel eens mogen beseffen wat er voor hen zit aan capaciteit en andersom…

    Like

    1. …Een solist schittert in zo’n samenspel mede door de achterban…
      Ik ga een stapje verder Melody, door te zeggen dat ik in misschien wel alle concerten voor instrumenten, orkestpassages kan vinden die net zo mooi of emotioneler klinken dan sommige van de solist.
      Als kind bracht ik het tot het blazen van deuntjes uit “Kun je nog zingen, Zing dan mee” op een mondharmonica. Later heb ik een keer, voor mijzelf, een “Klavarskribo” partituur ten gehore gebracht op een piano waar ik een tijdlang op kon hameren zonder iemand te storen. Niemand luistert dus naar mijn muzikaliteit, ik des te meer naar die van anderen.

      Liked by 1 persoon

      1. vanaf mijn 7e had ik accordeonles… tot aan mijn 17e ….
        vanaf mijn 11e dansles,,,tot aan mijn 17e
        door een heftig ongeluk waarbij ik mijn rug brak kon ik beiden niet meer

        vanaf mijn 12e zong ik…. rond mijn 21e ging ik op zangles tot bijna aan mijn 41e zo ongeveer
        vanaf mijn 30e ging ik blaasinstrumenten spelen, eerst een bugel, daarna een (het instrument dat ik altijd al wilde) een euphonium… eveneens tot aan mijn 41e

        We verhuisden en ik stopte met dat alles door andere omstandigheden. Zingen doe ik nog steeds maar dan privé, niet meer in groepsverband of zo iets… behalve in de kerk natuurlijk 😉

        Je hebt wel gelijk… als ik in een theater zit bij een concert hoor ik alles, dat is neit altijd fijn maar in die plaatsen wel omdat ik de mogelijkheid heb me te focussen op het instrument dat ik wil horen…

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

