19. Welkom op Jupiter!

Het is geen nieuws meer, maar uit wat ik erover heb gelezen, wil ik graag een korte samenvatting geven van wat mij de moeite van het weten waard lijkt.

De satelliet Juno heeft de bijna één miljard kilometer afstand  tot Jupiter afgelegd in vijf jaar, met een gemiddelde snelheid van 264.000 km per uur, dit is 122 maal sneller dan de Concorde, en na 37 keer om deze planeet, de grootste van ons zonnestelsel, te hebben gecirkeld. Het traject was verdeeld in 13 fasen, met elk haar specifieke mijlpalen en manoeuvres. Eerst werd Juno geplaatst in een heliocentrische baan tot voorbij Mars; pas in oktober 2013 werd de snelheid opgevoerd om haar op het traject richting Jupiter te zetten. Twee jaar lang volgde een rustige reis tot de huidige, voorlaatste, fase. Juno is inmiddels een satelliet van Jupiter geworden, maar blijft observaties maken; de missie eindigt dan ook pas in februari 2018, na totaal van zes en een half jaar.

Acht vorige ruimtemissies zijn uitgevoerd met kernenergie; Juno heeft het record gevestigd als vaartuig dat het verst is gekomen met alleen zonne-energie. In dat verband vind ik de besturing van de drie enorme zonnepanelen van Juno, die constant naar de zon gericht moesten blijven om een optimaal gebruik te garanderen, een van de verbazingwekkendste prestaties die tot dusverre op die vlucht zijn geleverd. Let wel, alle permanente aanpassingen werden geïnstrueerd  vanaf de aarde!

Hopelijk zullen de resultaten van deze experimenten ertoe bijdragen om zonne-energie steeds meer binnen ons bereik te brengen!

3 thoughts on “19. Welkom op Jupiter!

  1. Milieu, klimaatverandering, wat een onderwerpen! Met ons velen zijn we ervan overtuigd dat we energie moeten besparen; doen we dat ook voldoende? Ik laat kranen niet langer openstaan en licht niet langer branden dan nodig is, maar blijft de kachel op minimum staan als het koud is, en gebruik ik waar mogelijk de benenwagen, de fiets of de bus wanneer ik er met mijn geriefelijke auto een uur minder over doe? In mijn geval, niet altijd. Ja, ons egoïsme weet wat!
    Windmolens schijnen niet altijd renderende energie te leveren, zonne-energie lijkt de beste oplossing. In het begin waren zonnepanelen voor huiselijk gebruik erg duur; ik heb me laten vertellen dat die kosten nu heel wat minder zijn geworden. Daar wil ik dus mijn licht over opsteken – figuurlijk gesproken. .-

    Liked by 1 persoon

    1. Je hebt gelijk hoor….. ik doe veel voor het milieu maar niet ten koste van mijn noodzakelijk gerief, de auto bijv. ik heb er zelf eentje omdat ik fysiek te beperkt ben om elke dag voldoende (letterlijke) bewegingsruimte te hebben en door de ‘bagger’ in mijn hekselketel moet ik het ‘mezelf in huis opsluiten’ alleszins proberen te vermijden

      Like

  2. Hier heb ik dus echt geen kaas van gegeten….. natuurlijk probeer ik goed met het milieu om te gaan, maar dat is maar 1 druppeltje op een mega grote plaat die blijft gloeien… ik hoop met je mee dat het n totaliteit beter zal gaan worden want wat gaat er nog veel fout.. simpelweg door achteloosheid en het egoïsme van de mens in het algemeen.

    Like

Geef een reactie

