29. Parkeerverbod voor Schroot?

Parkeerverboden moeten er zijn. Een keer was ik in een stadje voor een gemeente-formaliteit. Deze reden is voor mijn verhaaltje volstrekt onbetekend, maar ik vermeld hem om de vraag te vermijden wat ik daar deed. Ik liet ik m’n auto staan aan een straat met weinig verkeer. Maar toen ik terugkwam, stond hij er niet meer. Gelukkig verdween de schrik van een diefstal toen ik te weten kwam dat hij was versleept. Ik had vastgesteld dat er geen parkeerbord stond, dus meldde ik me verontwaardigd bij het aangewezen loket. Inderdaad bleek er geen verticale parkeerbeperking te staan, maar wel was er een horizontale aanwijzing, namelijk een geel geverfde trottoirband, die ik blijkbaar niet had opgemerkt. O nee? Tja, niet zien en niet weten kunnen geld kosten; er zat dus weinig anders op dan de boete en de sleepkosten te betalen.

Jaren later, en wel vorige week, ontving ik een boetebon voor een soortgelijke fout,  die ik kortgeleden zou hebben begaan. Er was geen foto bij, of beschikbaar gesteld, en de opgegeven reden luidde: geparkeerd op een verboden plaats/of op onjuiste wijze. De plek was een mij bekende straat, en GoogleMaps bevestigde dat het huisnummer bestaat.

Echter, aan die straat heb ik niets te zoeken; bovendien ben ik in die buurt jarenlang niet geweest.  Het merk van de auto was niet vermeld, maar ik herkende de nummerplaat als die van een wagen die op mijn naam had gestaan. Bij traag werkende officiële instellingen kan de statusverandering van een vehikel wel eens lang duren, en in geval van een verkoop komt het wel eens voor dat de vorige eigenaar een boetebon ontvangt voor een overtreding van de nieuwe bezitter. Gewoonlijk wordt zo’n verschil snel opgelost met een telefoontje – tegenwoordig ook wel met een e-mail, sms of whatsapp.

In mijn geval was dat niet zo gemakkelijk, want wat is nu het geval? De bewuste auto had ik een keer uitgeleend aan een familielid, die er wel eens vaker gebruik van maakte. De laatste keer kwam hij om een uur of vijf in de ochtend terug van een feestje. Hij had niet gedronken, dat was duidelijk, maar hij had zijn slaperigheid onderschat en was hardhandig in een berm beland. Zonder een schram of buil – de veiligheidsriemen en airbags hadden hun taak vervuld, en andere weggebruikers waren er op dat moment niet – maar de auto bleek een total loss te zijn (door de verzekering netjes vergoed). Dat is twee jaar geleden gebeurd, en de vermeende misstap zou twee maanden geleden zijn gemaakt!

Hier klopt dus iets niet – zoals de hartspecialist mompelde. Het kentekennummer is ofwel verkeerd overgenomen, ofwel het is correct en dan is er waarschijnlijk sprake van een vervalsing. Nu kan ik dus wel aantonen dat de gesignaleerde auto niet meer circuleert, maar daarvoor moet ik voor de kantonrechter verschijnen. Wij wonen op circa 45 km van de binnenstad; de voor ons aangewezen reismethode is met de auto, hetgeen ons de helft zou kosten van het boetebedrag. Behalve minstens drie uren kostbare tijd, brandstof, tolgelden en een parkeergarage [nuttig om een tweede, échte, boete te vermijden, ha ha]. Toen ik hoorde van de mogelijkheid dat de rechter een geauthenticeerde kopie van een bewijsstuk zou kunnen verlangen,  berekende ik een tijdwinst van zes uren als ik zonder meer de opgelegde betaling rechtstreeks zou regelen. Waarvoor ik inmiddels heb gezorgd.

Toch wel amusant, zo’n spontane erkenning van een theoretisch onbestaanbare fout!

.-

 

9 comentarios sobre “29. Parkeerverbod voor Schroot?

    1. Een reactie uit Zuid Afrika, wat lekker! (in de ZA betekenis!). En nog wel meer dan anderhalf jaar na plaatsing van e post! Dank, SJ Botha. Inderdaad, schade voor een verkeersfout die niet bestaat. Enfin…. Groeten.

      Me gusta

    1. Beste Willlem, deze vraag had ik niet gelezen; hoop dat je dat een geldige reden vindt om hem niet te hebben beantwoord. Idem dito met de reactie op zichzelf waar je naar vraagt. Jij zou trouwens de laatste zijn voor moderatie. Concluderend, ik ben correspondentie misgelopen, het zij zo.
      Ben blij, te zien hoe jouw blog weer actief begint te worden. Zet ‘m op! Groeten, ook aan María.
      .-

      Me gusta

    1. Dank voor dit medeleven, Petra! Inderdaad houdt betaling van een boete accoordbevinding met de gegevens in. Bij nader inzien heb ik er misschien niet verstandig aan gedaan om die kortste weg te kiezen; bovendien blijkt het niet zeker te zijn dat de auto schroot is geworden. Ik hoor nu van de verzekering [het is altijd goed om bij te leren :-)], dat zij mij weliiswaar de marktwaarde hebben vergoed, maar dat het heel goed mogelijk is dat ze het vehikel voor een acceptabel bod hebben doorverkocht aan iemand die de weg kent om het relatief goedkoop berijdbaar te maken. Dan maar zonder dure originele onderdelen (airbags etc.). Maar in dat geval zou er iets zijn misgelopen met de eigendomstitel; die zou niet op mijn naam mogen staan. De verzekeringmij beloofde dat uit te zoeken, en in geval van een fout, de boete op zich te nemen. Met een beetje geluk kom ik er dus heelhuids van af.
      .-

      Le gusta a 1 persona

  1. Dat is voor mij nog minder dan een vrome wens Rob, want hij zal níet vervuld worden. Ik was een enthousiaste fietser – niet als sport maar voor plezier – die ook alleen in de auto stapte als het nodig of wenselijk was. Totdat een jaar of wat geleden werd vastgesteld dat mijn beenmerg veel te weinig bloedplaatjes produceert. Dat betekent een vermindering van het stolvermogen, en dus erg oppassen voor bloedingen, vooral inwendige. Zo werden mij met één pennestreek twee liefdes afgenomen: het rijwiel en het tennisracket. Sindsdien ben ik dus aangewezen op lopen en autorijden. Ik ben allang blij dat dát nog kan. Saluut!
    .-

    Le gusta a 1 persona

Deja un comentario